KBT-SAMTAL MED RESULTAT

  KBT-SAMTAL MED RESULTAT

KBT-ACT

Två framgångsrika terapiformer som jag utgår ifrån


KBT - ACT

 

KBT


KBT står för Kognitiv Beteendeterapi och är en mycket populär och användbar behandlingsmetod idag.

 

Forskning visar att KBT ger positiva resultat på en mängd olika problem och rädslor så som; tvångstankar, ångest, panikattacker, stress, fobier, depression, relationer, sömnproblem, missbruk och beroenden av olika slag, livsförändringar etc.

Det är en metod som hjälper dig nå dina mål inom en ganska kort tidsram. KBT utgår ifrån att tankar, känslor och beteenden påverkar varandra. Fokus är i nuet och framtiden.

 

Vill du skapa en förändring krävs självinsikt, vilja och ett aktivt arbete utifrån din nuvarande situation.

 

Genom att analysera och skapa förståelse hur dina tankar, känslor och handlingar påverkar ditt psykiska välbefinnande öppnas därmed en möjlighet till förändring. Under samtalen gör man en utvärdering, vad som fungerar och inte fungerar.

Det är vanligt att man kan ha flertal problemområden men då riktar man in sig på att jobba med det område som känns mest aktuellt att lösa. Jobbar man med ett område så kan det ge ringar på vattnet och man kan hitta lösningar på andra.

 

ACT


ACT står för Acceptance and Commitment Therapy och en vidareutveckling av KBT
.

 

Vi människor gillar inte känslor av obehag utan gör vårt bästa för att undvika dem. Ju mer vi försöker undvika obehag i livet, desto större blir dem.

Höga nivåer av undvikande beteende, har ett omedelbart samband med förhöjd risk för depression, ångest, stress, missbruk, beroenden m.m.

 

Genom att acceptera våra tankar och känslor kan vi sedan gå mot de värderingar och mål i livet som vi vill ha.

 

Det du accepterar förändras både på inre och yttre plan. Målet är att öka din livskvalitet snarare än att få bort smärtsamma upplevelser.

Vill du veta mer om skillnaden mellan KBT och ACT så gå gärna in och läs mer om det här.

 

 

E-post: kontakt@ceciliaevers.se
Tel: 0709-960816

 

  • Kognitiv Beteendeterapi (KBT)
  • Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
  • Parrelationer
  • Familjerelationer
  • Grupprelationer
  • Stresshantering
  • Mindfulness
  • Självkänsla
  • Beroenden/medberoende

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Behöver du verktyg för att nå dina mål?

Anmäl dig nedan så skickar jag dig GRATIS
en handledning för S.M.A.R.T. (a) mål,
oavsett inom vilket område det är.

Tack, mailar dig snart!

Något blev fel, vänligen försök igen!

Jag kommer ev. använda den information som du delger för att erbjuda dig gratis tips och ideér samt nyhetsbrev vid tillfälle.