KBT-SAMTAL MED RESULTAT

  KBT-SAMTAL MED RESULTAT

Varför är det så svårt när det kan vara så lätt?

Varför är det så att de saker som vi behöver göra mest, gör vi minst av, när vi mest behöver göra dem?

När livet är på topp eller så bra som vi nu tycker att det kan vara, befinner vi oss i ett bra tillstånd där vi mediterar, tränar, bakar ett nytt recept, gör den den kombuchan vi tänkt vi skulle göra i två år, spenderar tid med familjen, vänner  osv. Problemet då är att vi känner att tiden inte räcker till för allt vi vill göra.

Men när vi befinner oss i ett negativt tillstånd i form av oro, ångest, depression och ältande så skippar vi alla rutiner som får oss att må bra vilket skapar en spiral av mer ångest och negativa känslor. Det finns så mycket information idag om hur vi skall vara och leva för att må så bra som möjligt. Acceptans är ett ord som förekommer mycket, good enough och lyssna på din kropp och själ.

Vad är rätt och vad är fel? Det är säkert olika för olika människor men det är min övertygelse att om vi alltid lyssnar på vad våra tankar säger till oss så blir det inte alltid det bästa. När man känner sig deprimerad av någon anledning tror jag det är ännu viktigare att bryta det tillståndet med att göra någonting som du i vanliga fall mår bra av även om du inte känner för det. Du behöver inte gå all-in, men i den mån du kan, så gör det bara.

Anledningen att jag skriver det här är att jag som är så medveten om mina vanor, positivt mindset och vad jag mår bra av osv. lyckas ändå falla tillbaks i fällan att bli passiv efter min bilolycka. Jag har tagit det lugnt då jag inte kan göra någonting annat, men det som jag kan göra och mår bra av i vanliga fall gör jag inte, jag känner inte för det. Jag känner att inget är speciellt kul längre och får dåligt samvete över det när andra kämpar och går igenom mycket värre saker.

 

 

cecilia evers

Det är som det är, och då är acceptans ett bra verktyg. Med facit i hand så mår jag inte bättre att inte göra aktiviteter jag vanligtvis mår bra av. Jag kan inte träna som förr men jag kan gå promenader. Sätt ett litet mål varje dag för dig själv. Vad kan du göra idag som du skjutit upp länge men du vet att du skulle känna dig så bra efteråt. Det kan ju vara den där kombuchan som jag lyckades skjuta upp i ett år:-) eller något som skulle betyda mycket för dig eller någon annan. Bara gör´t!

 

Din supporter

 

Cecilia

Behöver du verktyg för att nå dina mål?

Anmäl dig nedan så skickar jag dig GRATIS
en handledning för S.M.A.R.T. (a) mål,
oavsett inom vilket område det är.

Tack, mailar dig snart!

Något blev fel, vänligen försök igen!

Jag kommer ev. använda den information som du delger för att erbjuda dig gratis tips och ideér samt nyhetsbrev vid tillfälle.