KBT-SAMTAL MED RESULTAT

  KBT-SAMTAL MED RESULTAT

Vårens kemi

En promenad i tacksamhet

Idag när jag var ute på promenad så sken solen från en klarblå himmel. Det var en promenad i ren tacksamhet, och givetvis så dokumenterade jag detta. Tips! Håll utkik efter mitt nästa blogginlägg.

Jag kände att jag ville skriva något om detta, och kikade lite på internet för att hitta inspiration. Jag fann då en artikel, visserligen gammal (2003) men som beskriver detta på ett väldigt bra sätt utifrån vad som händer på molekylnivå, detta vill jag dela med mig av. Här finner du artikeln i sin helhet:
 

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/ddwlXq/varens-kemi

 

Att vara ute och röra på sig vet alla fördelarna med, det kommer jag inte gå in på. Men det finns massor av saker som händer inom oss när vi vistas utomhus i solljus. Vi tänker oftast inte på allt som sker i våra fantastiska kroppar och gynnar oss på många olika sätt, det är inget som syns utanpå eller för vårt öga. Det sker automatiskt, utan att vi behöver göra något mer än att vara i solen och njuta! Hur bra är inte det? 

 

Vad sker då, när vi är i solen?

 

Jag är inte medicinskt kunnig och kommer att beskriva detta utifrån min lekmannakunskap. Leta vidare på internet om sådant; som du vill veta mer om och finner intressant. Då börjar vi…

 

D-vitamin: Genom solens UV-strålar så omvandlas kolesterol till D-vitamin, sker i huden. D-vitamin gör oss inte bara piggare; det är även bra för vårt immunförsvar, skelett och tänder. D-vitamin bildas fort; det räcker med ca: 15 minuters solexponering i t-shirt för en ljus person (desto mörkare du är, desto längre tid behöver du) för att D-vitaminbildningen ska börjar.

 

Serotonin: Kallas även för vårt eget ”lyckohormon” och påverkas av solljus – produktionen av Serotonin ökar i samband med ljusexponering och kroppens sömnhormon melatonin minskar därmed. I de allra flesta fall där symtomen tyder på en depression så skrivs läkemedel ut som innehåller Serotonin (så kallade SSRI preparat). Serotonin är viktigt, främst i hjärnan och mag-tarmkanalen. Låga nivåer av Serotonin kan leda till sömnsvårigheter, aptitlöshet, aggressivitet, ångest etc.

 

Melatonin: Kroppens sömnhormon – ökar i mörker och minskar i ljuset. Melatonin bildas lättare om det finns mycket Serotonin från dagen ”att ta från”. Bildningen av Melatonin sker i tallkottkörteln och gör att vi känner av trötthet, ”att man inte orkar hålla ögonen öppna”. 

 

Noradrenalin: Inte lika allmänt känt som Adrenalin men viktigt för vakenhet och uppmärksamhet. Även här påverkar solljuset positivt. 

 

Dopamin: Kroppens belöningshormon – när du känner dig nöjd och tillfreds så har dopamin frisatts. Inte bara solen påverkar dopaminet, även att; t.ex. gå och träna frisätter dopamin (om du nu gillar att träna). Kanske något som är mindre roligt att skriva om är; dopamin frisätts också av bl.a.: Alkohol, droger, tobak eller annat som missbrukas. Ett missbruk kan alltså även ses som ett dopamin beroende (uttryckt på ett lekmannasätt).

 

Oxytocin: Kroppens lugn och ro hormon som stimuleras av massage, en god middag, fysisk kontakt och motverkar ångest och stresstillstånd. Solljus är som en varm omfamning och ökar alltså produktionen av Oxytocin. Produktionen ökar också av; serotonin, dopamin och noradrenalin. Att vara nära sitt barn är nog det som ökar Oxytocin produktionen allra mest. Så glöm inte att kramas mycket!

 

 

Så enkelt är det att ta hand om din hälsa – Funkar även för dig som är ”lat”

 

Vårens kemi – Allt hänger ihop och bara genom att sitta där och njuta så uppstår ”kedjereaktioner” som får dig att känna vårkänslorna bubbla upp. Så passa på att bara vara i solen! Du tar inte bara hand om din hälsa – Du förebygger även ohälsa!

Min ambition med detta inlägg, är att du ska bli medveten om vilka fantastiska hälsofördelar det är att vara ute i solljuset! Sen ska du givetvis vistas i solen med försiktighet, men det får bli ett annat inlägg. Glöm inte det viktiga solskyddet!

Enligt vad jag har förstått så kan D-vitamin lagras i tre månader, så passa på att bunkra upp med D-vitamin – Tänk på…kedjereaktionen!

 

Hör gärna av dig om du har några ”vårkänslotips”

Mejl: cecilia@zpik.se eller mobil: 0709-96 08 16

Din supporter och coach!

Cecilia Evers

Copyright © Cecilia Evers

Behöver du verktyg för att nå dina mål?

Anmäl dig nedan så skickar jag dig GRATIS
en handledning för S.M.A.R.T. (a) mål,
oavsett inom vilket område det är.

Tack, mailar dig snart!

Något blev fel, vänligen försök igen!

Jag kommer ev. använda den information som du delger för att erbjuda dig gratis tips och ideér samt nyhetsbrev vid tillfälle.