KBT - ACT - NLP

  KBT - ACT - NLP

Boosta dig själv & din hälsa inifrån och ut!

Boosta din hälsa inifrån och ut! 

När din kost, sömn, träning och mentala hälsa är i harmoni presterar och mår du du som bäst. I en djungel av information så vill jag dela med mig lite tips och inspiration om vad som hjälpt mig på daglig basis? 

Det finns så mycket “måsten” och “borden” varje dag,  plus att vi dessutom skall både se, må och prestera som aldrig förr. Jag säger som min man alltid brukar säga; när skulle jag ha tid med det…?

Idag finns det många läror där ute i hur man skall äta och träna för att må bra. Det är förvånansvärt att vi ens vågar äta någonting då det alltid kommer nya råd och rön om allting. Jag vill känna mig klar, pigg och ha energihela dagen för att må bra, och med facit i hand så har det gått lite upp och ner med den biten i omgångar.

Vi tror kanske att vi mår så bra som vi kan, då vi aldrig vet hur det är att må som bäst. Det är ungefär som att man tror man ser jättebra tills man lånar sin partners eller kompis glasögon och konstaterar att man plötligt ser saker som man inte sett förut…

 

 

Jag har gottat mig lite extra med hälsa inifrån och ut den senaste tiden med föredrag, böcker och hälsocoacher och tänkte dela med mig lite av vad jag tycker fungerar riktigt bra. Du har säkert hört talas om LCHF och periodisk fasta.

Jag har sedan länge applicerat båda metoderna i min vardag med framgång så till vida att mitt sockersug blivit mycket mindre. Sedan kör jag båda koncepten till ca 70% men har aldrig haft någon större koll på hur mycket fett, protein eller kolhydrater jag stoppar i mig.

För att bli påmind och inspirerad så har jag lyssnat en del på Dr. Eric Berg som är väldigt kunnig inom området. Han förklarar på ett lätt sätt hur vi kan må bättre, hålla vikten och sockersuget i schack med hjälp av periodisk fasta och keto diet. Vill ni lyssna mer på honom så klicka på länken här.

Bildresultat för dr eric berg

Det bästa är att äta vid två eller max tre gånger per dag (ju färre desto bättre). Oavsett vad du äter gör det så att insulinet går upp. Viss mat orsaker insulinet att gå skyrakt uppåt och över den gräns din kropp är skapad för, och detta tar din hunger till en ”falsk nivå”  och driver ätandet över det normala. 

Nu har jag bara berättat i korta termer men det här har fungerat väldigt bra för min del utan att jag följt alla principer till punkt och pricka. Men för många är det svårt (inklusive mig) att gå utan mat en hel förmiddag och bara dricka kaffe eller te. Det finns det ett väldigt bra alternativ till att slippa gå hungrig men samtidigt behålla alla fördelar som periodisk fasta innebär.

 

Hur du kan fasta på ett bra sätt utan att gå hungrig och samtidigt prestera bra på jobbet, hemma eller i skolan.

 

Starta din dag på bästa sätt med att blanda ekologisk kaffe med ekologiskt osaltat smör från gräsbetande kor (eller ghee) samt en MCT olja. Detta får mig att bli pigg och mätt så jag kan ta itu med dagen utan varken huvudvärk eller en kurrande mage.

Jag som varit svårt beroende av kaffe med mjölk innan har äntligen hittat något som är både godare och som är mycket bättre för kroppen och hjärnan. I love it!  Detta kan du dricka ända fram till lunch om du så vill. Grejen är att blanda allting med en mixer plus att du får det där goda skummet.

 

 

 

Vill du veta mer om hur och vad du skall äta för att du skall ha den bästa energin för kroppen och knoppen hela dagen kan jag rekommendera den senaste boken jag läst;  “The Bulletproof Diet” av Dave Asprey. Jag sträckläste den på en dag. Här får du kanon tips och förklaringar på hur och varför du skall äta på ett speciellt sätt som gör att du kommer i bra shape både fysiskt och psykiskt på lättaste och kortaste tid möjligt.

Dave har själv varit väldigt överviktig som ung och haft många hälsoproblem i samband med det. I hans iver att bli frisk och komma i shape har han provat nästintill allt inom kost och träning för att hitta det bästa sättet för hållbar hälsa. Han pratar mycket om periodisk fasta med Bulletproof kaffe fram till 14.00, därefter lunch med mycket grönsaker och massa fett samt lite protein och det senaste målet 20.00 där man kör samma koncept fast med extra kolhydrater då det gör dig lite tröttare och därmed gör att du sover bättre.

Vill man äta frukt eller dessert gör man det efter maten. Frukt är för övrigt något man inte skall äta för mycket utav. Perfekta mellanmål om man känner att man behöver det är; 90 % choklad, mandessmör med xtra smör, avocado med en liten mängd MCT olja.

Träning är viktigt men kosten är viktigast. “Less is more” vad gäller träning, vilket är skönt att höra då man alltid har lite dåligt samvete att man aldrig gör tillräckligt. Han ger också tips på böcker han läst i ämnet som jag för övrigt beställt men inte fått ännu:-).

Korta träningspass 3- 4 gånger per vecka är optimalt. Primärt muskelträning och ett högintensivt pass och du är “home safe”. Inget nytt för många kanske men det bränner fett och är dessutom viktigt ju väldigt viktigt ju äldre vi blir plus att det stimulerar hormonet HGH som gör oss “yngre”. Gå gärna in på hans hemsida där du kan läsa mer om alla hans produkter samt få kunskap och inspiration här och lyssna till Dave himself på youtube.

The Bulletproof Diet (häftad)

Hur ser du ut på insidan?

Vill du kolla upp exakt hur du ligger till i din hormonbalans, vitaminer och mineraler kan jag varmt rekommendera en kvinna som heter Titti Levin. Hon är närings- och fytoterapeut, men arbetar mest utifrån ett funktions- medicinskt perspektiv med inslag av bland annat hårmineralanalys, EIS-scanning, levande blodanalys, kostrådgivning mm.

Titti är en anlitad föreläsare inom kost och hälsa men också om hur sjukdom och ohälsa uppstår. Hon ser exakt vad du behöver och inte behöver för att komma i balans. Jag tyckte det var jätte spännande och givande att gå dit. Har du frågor om allt som rör din hälsa inifrån och ut så fråga henne. Hennes hemsida och kontaktuppgifter hittar du här.

Kontentan är ju att hälsan är det viktigaste vi har – både fysiskt och psykiskt

Prova dig fram om vad som passar dig bäst. Det här är ett lätt sätt att både komma i form fysiskt och psykistk och stanna där. För mig passar det och jag gillar att ha lite riktlinjer som jag själv kan laborera med. Det finns så mycket information där ute så vi blir bara stressade av att inte göra tillräckligt, och framförallt vara tillräcklig. Du känner din kropp bäst och vet vad du mår bäst av.

När du tar dig tid för att göra saker du mår bra av kommer du i fas med dig själv och dina celler jobbar ännu bättre för dig. Jag fyller snart 50 år och jag har bestämt mig att det skall bli min bästa tidsålder hittills.

Att oroa sig, stressa, känna skuld och dåligt samvete tror jag är ännu farligare än att inte äta och motionera rätt. När vi chillar och tar det lite lugnare kommer faktiskt inspiration och lust till oss istället för att vi skall forcera fram saker och ting.

Så släpp ditt dåliga samvete. Älta inte saker. När du väl bestämmer dig för att göra någonting, gör det då utan att känna skuld för det hjälper inte någon. Med detta sagt så önskar jag dig en fortsatt härlig vecka.

 

Din supporter och coach 

 

Cecilia